Depressie: ziekte of symptoom?

by on

Jezelf niet lekker in je vel voelen, depressieve gevoelens, niet goed resistent zijn tegen stress… Soms kunnen bepaalde omstandigheden ervoor zorgen dat je jezelf ongelukkig voelt. Maar wist je dat deze negative feelings ook te maken kunnen hebben met een voedingstekort? Tijd dus om je lichaam te voorzien van de juiste voeding en suppletie!

Eet jezelf gelukkig

Op zoek naar een sterke mental health? De juiste voeding kan vaak de eerste stap zijn in je happiness-proces.

Bonen en peulvruchten

Voedingsstudies hebben aangetoond dat seleniumrijke voeding een positief effect heeft op ons humeur. Goede bronnen van selenium? Bonen en peulvruchten helpen je moeiteloos door sombere dagen.

Bessen

Niet alleen citrusvruchten zitten bomvol vitamine C! Ook blauwe bessen, braambessen en aardbeien maken komaf met je slechte bui.

Spinazie

Vitamine A, wat je kan terugvinden in groene bladgroenten als spinazie, mogen we gerust een booster van je humeur noemen. Het groene goedje blijkt een van de belangrijkste bronnen, maar vitamine A kan je ook terugvinden in zoete aardappelen, wortelen en perziken.

Vis

Olieachtige vissoorten (zalm, makreel, forel en sardines bijvoorbeeld) zijn rijke bronnen van omega 3-vetzuren. Ze helpen bij het opbouwen van verbindingen tussen hersencellen en ze versterken de receptorplaatsen voor neurotransmitters. Een verhoogde productie van serotonine en betere stemming? Check!

Gevogelte

De link tussen een lage bloedsuikerspiegel en een bad mood, het bestaat. Kip en kalkoen zitten vol magere eiwitten die je bloedsuikerspiegel stabiliseren waardoor je humeur in balans blijft. Wat nog? In gevogelte kan je tryptofaan terugvinden, wat belangrijk is voor het aanmaken van serotonine (aka ons gelukshormoon).

Vette vis

Omega-3 (wat je kan terugvinden in zalm, makreel of sardientjes bijvoorbeeld) verlaagt de productie van stresshormonen. Vrijdag (vette) visdag? Check!

Citrusvruchten

Je lichaam doet beroep op je immuunsysteem wanneer het onder stress staat. Je reserves aansterken? Citrusvruchten boordevol vitamine C houden je afweersysteem op peil. Tip: de ochtend goed beginnen? Drink dan een glas water met vers citroensap.

Zaden en pitten

Ook lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten blijken uitstekende bronnen van magnesium te zijn. Ze werken niet alleen als booster van je brain, zaden en pitten kunnen dus (letterlijk) je kalmte bewaren.

Havermout

Havermout heeft zich de laatste tijd geprofileerd als een superfood. Waarom het precies je stress kan verlichten? Complexe koolhydraten (zoals havermout dus) houden je bloedsuikerspiegel op peil waardoor je emoties stabiel blijven.

Donkere chocolade

Goed nieuws voor alle chocoholics: een klein blokje donkere chocolade (minstens 70%) eten blijkt de perfecte manier om te ontstressen. Je stresshormoon cortisol wordt verlaagd, de wanden van je bloedvaten worden getriggerd om zich te ontspannen, je bloeddruk wordt verlaagd en je bloedsomloop verloopt vlotter.

Hoe een tekort kan zorgen voor unhappiness

Wist je dat niet alleen lichamelijke kwaaltjes het resultaat kunnen zijn van een tekort aan een bepaalde vitamine of mineraal? We zullen eerst even uitleggen hoe dit precies in elkaar zit. Wanneer je jezelf mentaal (en vaak ook fysiek) door een slechte periode moet worstelen, verbruikt je lichaam meer vitaminen en mineralen om stabiel te blijven. Een tekort ligt dus sneller op de loer dan je denkt.

Avondenlang bankhangen, take-away van het Chinese restaurant achter de hoek, een lege sociale agenda en/of een chronisch slaaptekort doet ook niet bepaald wonderen voor je niveau aan vitaminen en mineralen. De term ‘vicieuze cirkel’ is in dit geval heel toepasselijk!

Magnesium

Voel jij je ook zo moe wanneer je geluksniveau op een laag pitje staat? Magnesium kan je lichaam helpen om zich energieker te voelen. Dit mineraal heeft namelijk een invloed op onze mitochondriën (wat een moeilijk woord is voor de energiecentrales van ons lichaam) en onze stofwisseling.

Bij een tekort aan magnesium kan er meer adrenaline vrijkomen waardoor je je continu onrustig en neerslachtig voelt. Tijdens depressies, overspannenheid, stressperiodes en futloosheid is het dus verstandig om je lichaam te voorzien van een dosis magnesium.

Vitamine B

Een stabiel energieniveau (wat je best kan gebruiken in de weg naar geluk) heb je te danken aan de verschillende B-vitaminen. Ze staan namelijk in voor het omzetten van koolhydraten in suiker. What else? Vitamine B heeft een positieve invloed wanneer er sprake is van tijdelijke periodes van stress en/of spanningen. Het zorgt ervoor dat ons cortisollevel (een stresshormoon) binnen de perken blijft.

De werking van je bijnier

Ook de werking van je bijnier heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Voor wie geen idee heeft wat de bijnier nu precies is, we’ll take it slow. De bijnier is een kleine klier op je nieren die je in twee verschillende delen kan onderscheiden. Enerzijds heb je het bijniermerg (de “binnenkant” van je bijnier), anderzijds het bijnierschors (de “buitenkant” van je bijnier).

Het bijniermerg speelt een belangrijke rol in onze ‘fight or flight’-reactie tijdens noodsituaties. Tijdens zo’n reactie komen de hormonen adrenaline en noradrenaline vrij. Adrenaline geeft je lichaam een boost waardoor je sneller gaat ademhalen, je alertheid verhoogd wordt, je hartslag de hoogte inschiet, je bloedstroom naar je hersenen en spieren wordt gestimuleerd…Kortom, alles om meteen in actie te schieten. Het bijnierschors, dat is een compleet ander verhaal. Ook hier is het belangrijk om te benadrukken dat het bijnierschors anticipeert op het sleutelwoord ‘stress’. Zowel bijnierschorshormonen en geslachtshormonen worden gemaakt uit cholesterol. Dit stukje van de bijnier zorgt zowel voor afbraakhormonen (cortisol) die energie vrijmaken, als voor herstelhormonen (testosteron bijvoorbeeld). Niet niks, toch?

Tijdens stresssituaties schiet onze bijnier in actie. Heb je last van een overbelaste stressregulatie (denk maar aan een burn-out of onverwachte stresssituatie), dan kan je last krijgen van ‘bijnieruitputting’. Wanneer je bijnier te veel adrenaline en cortisol moet aanmaken, verliest deze zijn efficiëntie. Het resultaat? Je lichaam reageert trager op stresssituaties doordat je energiemetabolisme uitgeput raakt.

Vitamine D

Shocking: 40 tot 60% van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. Lichaamsbedekkende kleding (vitamine D wordt namelijk voor een groot deel via de huid opgenomen), te weinig buiten komen (die Game of Thrones-marathon kan echt wel wachten), ouderdom, overdreven gebruik van alcohol, zwangerschap en een storing in je genen kunnen aan de basis liggen van je kwaaltjes (hallo depressieve gevoelens) die te maken hebben met vitamine D.

Melatonine

Blijven woelen en wakker liggen, tijdens stressperiodes is een gezonde nachtrust een stuk minder vanzelfsprekend. Je hebt vast al wel eens gehoord van melatonine in reclamespotjes over schaapjes tellen. Melatonine geeft je lichaam een duwtje in de rug tijdens slaapstoornissen en het kan helpen om je vermoeidheidsniveau en humeur te regelen.

Serotonine

De bijnaam ‘gelukshormoon’ mag je gerust een understatement noemen. Depressies, seizoensgebonden stemmingswisselingen en een laag libido kunnen samenhangen met een tekort aan serotonine. Wanneer het donker wordt, verandert serotonine in het slaaphormoon melatonine. Je niveau serotonine kan, net zoals zo veel hormonen, makkelijk verstoord raken. Hoe dit komt? Een teveel aan stress, slaaptekort, verkeerde voeding en een gebrek aan beweging kunnen aan de oorzaak liggen.

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.