Je immuunsysteem boosten? Dat doe je zo!

by on

Snotteren, een lastig hoestje, plotse regenbuien, perioden van vermoeidheid… Ons immuunsysteem heeft het niet altijd even gemakkelijk. Wist je dat de gemiddelde volwassene tot vier (!) keer per jaar flink ziek wordt? Tijd om je weerstand te beschermen dus!

 Wat bedoelen we met ‘ons immuunsysteem’?

Kortgezegd bestaat uit immuunsysteem uit een netwerk van organen, weefsels en cellen die je lichaam beschermen tegen schadelijke bacteriën, parasieten, schimmels en virussen. Het is eigenlijk een soort barrière tussen je lichaam en factoren die je ziek kunnen maken. Ons immuunsysteem heeft twee grote doelen: je slijmvliezen op punt houden en T-en B-cellen beschermen (wat cellen zijn die samenwerken om antilichamen aan te maken).

Zo geef je ziektes geen kans

Elke dag zo fris als een hoentje aan je dag beginnen? Met deze vijf handige lifestyletips geef je ziektes (we’re looking at you, loopneus) geen kans!

Ga op tijd slapen

Toevallig ziek geworden na een korte nacht? Je slaaptekort en een zwak immuunsysteem zijn gelinkt aan elkaar. Kruip wat vroeger onder de wol en zorg ervoor dat je lichaam kan genieten van zes tot acht uur broodnodige slaap.

Drink genoeg water

Een goed functionerend immuunsysteem hangt samen met een optimale vochtbalans. Minstens anderhalve liter water per dag drinken helpt je lichaam om schadelijke cellen af te voeren. Essentiële voedingsstoffen worden naar de juiste plaatsen gebracht in je lichaam met behulp van enkele glaasjes water. Handig, toch?

No-go’s voor je immuunsysteem: alcohol en roken

Het is geen geheim meer dat een overvloedige alcoholinname niet gezond is. Ook voor je afweersysteem doen dat peukje en glaasje bubbels meer kwaad dan goed. Het vraagt namelijk enorm veel energie van je lichaam om de toxische stoffen in deze middelen te verwerken.

Plan genoeg me-time in je agenda

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar maak zeker genoeg tijdsblokken vrij in je agenda voor een dosis me-time. Een lesje yoga, een cursus gezond koken of een bezoekje aan de sauna kunnen wonderen doen voor je immuunsysteem.

Doe je work-out in de buitenlucht

Je work-out nog effectiever maken? Ga sporten in de buitenlucht! Een outdoor sportsessie houdt je stresshormonen (die verantwoordelijk zijn voor de belasting van je immuunsysteem) onder controle.

Deze voeding ondersteunt je weerstand

Door deze voeding wat vaker op het menu te zetten, ben je beter bestand tegen die gure wind, rondvliegende bacteriën of plotse regenbui!

Groene bladgroenten

Eat your greens, want ze zitten boordevol antioxidanten.

Zet dus wat regelmatiger wat groene bladgroenten als spinazie of boerenkool op het menu. Eat your greens, want ze zitten boordevol antioxidanten. Op een snelle manier je dosis groen binnenkrijgen? Doe enkele blaadjes spinazie of kool in je smoothie!

Citrusvruchten

When life gives you lemons, make lemonade! Citroenen, pompelmoezen en sinaasappels zitten bomvol vitamine C (wat zorgt voor de vorming van witte bloedcellen).

Je weerstand tijdens je ochtendroutine opkrikken? Begin je dag met een groot glas water met citroensap.

Gember

Deze wortelstok heeft een sterk antimicrobieel effect dat je lichaam kan beschermen tegen infectieziekten. Gember staat bekend als een krachtig antioxidant en ontstekingsremmer. Gebruik het gele goedje in gedroogde, poedervormige of olievorm!

Gefermenteerde voeding

Gefermenteerde voeding (denk maar aan zuurkool, tempeh, yoghurt, miso of kefir) verlaagt het risico op een slechte darmgezondheid en infectie van de bovenste luchtwegen.

Appels

‘An apple a day’ zorgt voor een sterke antioxidantenactiviteit in je lichaam. Goodbye zakdoekjes en keeltabletten, want appels zijn een goede bron van oplosbare vezels die je immuunsysteem kunnen versterken.

Knoflook

Je vriend of vriendin zal misschien iets minder enthousiast zijn, maar knoflook draagt bij tot een optimale weerstand. Knoflook bevat antibacteriële eigenschappen die je lichaam beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

Bessen

Blauwe bessen, braambessen, aardbeien en frambozen zitten bomvol antioxidanten en gunstige chemicaliën die celbeschadiging en ontstekingen helpen voorkomen. Vandaar ook hun donkerpaarse, roze, rode of blauwe kleur!

Tip: een kurkuma latté boost je immuunsysteem op een gezonde (en lekkere!) manier. Het recept? Dat kan je hier lezen.

Ondersteun je lichaam met vitaminen en mineralen

Je weerstand extra boosten? Suppletie kan je hierbij helpen. Q10 bijvoorbeeld neutraliseert schadelijke vrije radicalen (dit zijn moleculen die in je lichaam op zoek zijn naar een ontbrekend elektron) die je gezonde cellen aanvallen en je dus sneller ziek maken. Je gehele gezondheid, dat begint voor een groot stuk in je darmen. Een dosis probiotica is dus zeker geen overbodige luxe wanneer je je weerstand wil ondersteunen.

Nog zo’n weerstandsbooster: ijzer. Uit onderzoek is gebleken dat de cellen van je aangeboren immuunsysteem een gezonde balans ijzer nodig hebben. Last but not least: zink. Wist je dat zink een cruciale rol speelt in de optimale ontwikkeling van de cellen die neutrofielen veroorzaken? Zink wapent je lichaam dus tegen infecties en schadelijke stoffen.

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.